Wie krijgt de polis?

Geplaatst op: 26-04-2023, 14:47:51

Een verzekering sluit je om de (financiële) gevolgen van een onzekere toekomstige gebeurtenis op te vangen. Bijvoorbeeld een opstalverzekering om de brandschade aan je eigen woning te dekken.

Kopers van een woning sluiten meestal ook een overlijdensrisicoverzekering (ORV) af op elkaars leven. Overlijdt één van hen, dan krijgt de langstlevende geld uitgekeerd van de verzekeraar. En daarmee kan de langstlevende de hypothecaire schuld (deels) aflossen. Vaak eist de bank dat zo’n ORV wordt verpand. De bank weet dan zeker dat de langstlevende toch de maandelijkse lasten kan betalen, ondanks het wegvallen van een inkomen.

Maar samenwoners moeten wel goed opletten. Want de standaard begunstiging bij een ORV houdt meestal in dat de weduwe/weduwnaar formeel het geld zal ontvangen en als reserve de kinderen van de overledene. Zoals je ziet ontbreekt in dat rijtje de samenwonende partner.

Zelfs als de samenwoners een samenlevingscontract met elkaar hebben gesloten en daarnaast in testamenten hebben vastgelegd dat de langstlevende alles zal erven, gaat het rijtje van de ORV toch voor.

Dus ontvangt niet de langstlevende partner de uitkering, maar komt die ten goede aan de kinderen van de overledene. De langstlevende erft dan misschien de woning, maar is en blijft aansprakelijk voor de volledige schuld die op deze woning rust.

Zeker als alleen de overledene kinderen had, blijft de langstlevende in dat geval wel erg berooid achter. Maar ook als het koppel samen kinderen heeft, is dit niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht.

Dus check toch even je polis en laat hem eventueel aanpassen.

Bron: column van 22 april van Ernst Loendersloot op www.ntrs.nl